Reacties

Op vakantie gaan: vakantieplannen maken — 27 reacties

1. Vorig jaar gingen wij 3x weg... vind het grappig om dat te zeggen, het waren telkens weekendjes hoor :-) we gingen 1x naar centerparcks met vroegboekkorting gepland en daarna kochten we al het nodige materiaal aan voor met de tent weg te gaan, dat deden we dan ook eens en planden nog een andere uitstap daarmee, maar het weer ging toen ZO slecht zijn dat ik omboekte naar nog een centerparcks. Dit jaar gaan we dus opnieuw weg met onze tent, nu hebben we nog niet echt gepland wanneer, zal binnenkort wel gaan komen, maar we houden het een beetje geheim voor de kinderen, als het weer dan toch tegenvalt gaan we gewoon niet, tegenover vorig jaar, toen waren ze echt teleurgesteld tot ik zei dat ik omboekte, maar dat kunnen we niet elke keer want dat kost aanzienlijk veel meer...
    De aankoop van tent en alle toebehoren kostte best wel veel, maar nu we dat materiaal allemaal al hebben is het enkel nog de staplaats en de uitstappen daar en goh... wat kijk ik ernaar uit om weer eens te kunnen vertrekken

• Dat klinkt wel heel leuk en avontuurlijk vind ik. En ook heel vrij. Dat je gewoon gaat rijden en kijken waarheen de wind je voert! Zo'n tent lijkt me de investering waard.

2. Wij hebben sinds vorig jaar een vouwwagentje( daarvoor hadden we een heule kleine caravannie) en ehm wij houden dus wel van kamperen, lekker basic leven voor 1-2 weekjes in natuur en zoveel mogelijk buiten leven. Maar meestal gaan we last minute pas echt serieus een rondje campings kijken, dan kiezen we een gebied waar we eens graag heen willen en bekijken online wat campings , zoeken er 3 uit en benaderen die....lukt tot nu toe altijd :-)
    Wel word het zo af en toe eens rond gekeken en vats verkneuleld van voorpret als we een leuke camping tegen lijken te komen, zo van wie weet? maar serieus kijken doen we echt kort te voren.
    De kosten bijhouden, daar ben ik nooit zo van, maar gezien onze keus vrijwel altijd op de wat kleinere/primitievere campings valt....valt de prijs vaak ook erg mee :-)
    het zijn denk ik meer de extra uitjes tijdens de vakantie die de werkelijke kosten zijn....(gezien de groters tot nu toe steeds meegaan op vakantie, wat ik erg leuk vind btw, doen we dan natuurlijk ook dingen die zij eens graag willen doen, zelf zou ik tevreden zijn met alleen prachtige wandelingen door de onbekende natuur en bezoek aan diverse oude bouwvallen/kastelen enzo afgewisseld met voor de vouwwagen met mn voeten in het riviertje zittend een boekje lezen, of een muziekje luisteren, beetje mijmeren, en een beetje schrijven, etc etc)
    Buitenland vind ik erg leuk vanwege de andere taal/cultuur enz, maar ehm ook bv Drente vinden wij al bijna buitenland ( we verstaan ze daar bijna niet enz ;-) ), maar mijn voorkeur gaat naar prettig weer.

• Eenvoudige campings lijken mij ook budgetvriendelijk! Je betaalt immers niet voor comfort. Bij ons kwamen de extra kosten destijds ook doordat we nog wel eens de camping af gingen. Zo lang we daar maar bleven, gaven we weinig geld uit.

Grappig dat je Drente ook al bijna buitenland vindt! Maar inderdaad heb je daar beslist een goed weer garantie.

3. Ik heb de mazzel (en de pech) dat ik alleen op vakantie ga.
    Dat heeft z'n voor en z'n nadelen.
    Nadelen hoef ik denk ik niet te noemen.

Voordeel is dat ik weg kan gaan op het moment dat ik daar zin in heb.
    Ik boek dus altijd last minute en buiten het seizoen een huisje via RPHollydays.
    Meestal slaag ik dan onder de 100 euro voor een midweekje.
    De goedkoopste was ooit €19,05 en daar zat de zwembadentree nog bij in ook.

Ik heb ook een keer in een achtpersoons huisje gezeten.
    Dat is wel lachen, zie het maar voor je, een éénpersoonsportie aardappelpuree klaarmaken in een soeppan. ;-).
    En ik had twee badkamers en drie tv-s ter beschikking.

En bij een combi-aanbieding op een park bij een welnessresort a€38 kreeg ik toch twee toegangskaartjes voor de spa cadeau (€11 p/st), ook al was ik in mn eentje.

Sinds ik in de binnenlanden woon ga ik bij voorkeur naar de kust.
    Dat is buiten het seizoen lekker rustig.
    (in de zomer zou ik er niet willen zitten, vanwege de drukte en Koos Konijn)
    Voorwaarde is wel dat er een bus komt en dat er op of vlakbij het park een supermarkt is die ook buiten het seizoen open is.

Pakken is voor mij routine, ik weet wat ik nodig heb, neem wat basis dingetjes mee omdat de supermarkten op zo'n park niet ingericht zijn op kleinverbruikers (portie puree, portie aardappelen, portie macaroni, portie rijst en zo).

Maar op de dag zelf zie ik er toch altijd wel als een beer tegenop.
    Meestal gaat het goed, maar ik heb me ook weleens zo verrotte eenzaam gevoeld dat ik me afvroeg waarom ik het mezelf aandeed om op mn uppie in zo'n huisje te gaan zitten.

• 19,50! Dat is echt spotgoedkoop! Stoer dat je gewoon op vakantie gaat, ook als je je soms eenzaam voelt.

En zo'n groepsreis trekt je bijvoorbeeld niet?

• Ik heb al 14 jaar te dealen met chronische vermoeidheid.
      Zo'n groepsreis is veel te zwaar voor me.
      Ik zou het ook niet kunnen betalen.
      De reis, met openbaar vervoer met rugzak naar zo'n huisje is eigenlijk al aan mijn tax, maar ik kan er genieten van de kleine dingen, met een boek of handwerkje op een mooi stil zonnig plekje aan het water, fototoestel bij de hand, gratis zwemmen in het zwembad.

• Daar had ik niet aan gedacht: zo'n groepsreis is misschien wel heel duur. Fijn dat je kunt genieten van de kleine dingen! Dat is een groot geschenk!

4. Reizen is voor mij de reden om op alle andere dingen te besparen. Ik houd niet van een weekje een huisje. Ik wil dingen zien, doen, voelen, ruiken, proeven. En ik kan vreselijk genieten van een wandelweekend met mijn rugzak en tentje op mijn rug in mijn eigen provincie, maar net zo goed van een 5 sterren hotel op een top lokatie.
    Bezuinigen zou ik het niet willen noemen in mijn geval, maar ik koop wel kritisch in.

• Zo is zo'n vakantie ook het geld waard: voorpret vanaf maart! En als je dan in juli gaat, kun je je al maanden van te voren verkneukelen. Ik ben dol op voorpret.

5. Wij hebben vorig jaar al geboekt voor dit jaar. Wij gaan 15 dagen naar Italië naar een park waar wij al 10 keer zijn geweest. Ieder zijn eigen keuze. Wij vinden het daar super omdat de kids de weg weten. Zoonlief krijgt twee uur per dag voetbaltraining en dochter tennisles. Zij vinden dit het toppunt van hun vakantie samen met de zee en het zwembad. Waarom zouden wij dan meer willen. Het park is wel erg prijzig. Maar wij sparen ervoor en hebben een budget voor deze dagen.

• Klinkt gezellig! En leuk dat de kinderen zich daar ook goed kunnen redden. Dat geeft jullie als ouders natuurlijk ook weer rust. En je hebt daar vast altijd mooi weer!

6. Vorig jaar gingen we best veel weg. Naar het buitenland (Frankrijk en Bulgarije), maar we zagen met de auto zowat half Oost-Europa. Ik was toen hoogzwanger in Frankrijk dus het mocht best iets luxueuzer (goed bed, zwembad). Het was inderdaad een maandloon toen.
    Daarna ben ik nog regelmatig weg geweest met de kinderen alleen om onze verbouwingen te ontvluchten. Meestal ging dat naar een gehuurd huis of flat. De prijs vond ik dan meevallen.
    Dit jaar wil ik gewoon weer veel naar onze caravan gaan in Zeeland (voor ons is dat buitenland). Dat kost ons enkel het jaargeld dus valt reuze mee. Ik wil deze keer vooral het gesleur niet meer.

• Als je hoogzwanger was kan ik me goed voorstellen dat je wel graag wat comfort wilde! Ergens een caravan hebben lijkt me handig: net een tweede huisje!

• Het is echt een heel gezellig, en humoristisch geschreven boek. Ik kan het echt aanraden. Ben benieuwd wat je er van vindt! Ik heb het geleend uit de bieb, en nu leest mijn moeder het.

7. De zomervakantie heb ik al geboekt vlak na de kerst. We gaan twee weken naar Kos met de kids. Appartement aan het strand en met kidsclub tot 16. Voor mij hoeft het niet maar voor onze huispuber is het leuk dat er kinderen van zijn leeftijd zijn. Vorig jaar in Spanje genoot vooral dochter van de kidsclub en hoewel men geen woord Nederlands sprak daar (nabij Valencia)kwam ze met handen en voeten en de vertaalapp op de smartphone een heel eind. De vakantie kost een paar centen maar goed het kan qua budget.

• Klinkt goed! En het is natuurlijk belangrijk dat je huispuber het ook naar de zin heeft, want een verveelde puber die rondhangt geeft geen vakantiegevoel.

8. Heerlijk, ik heb zo'n zin om weg te gaan! Maar echt vakantie is voor mij: met fiets en tentje op pad. Vorig jaar was ik vanuit MvhL jullie kant op, en verder tot in Duitsland, dus dit jaar waarschijnlijk weer naar het westen / zuiden. België misschien? Maar zo lang van tevoren plan ik niet. Ik denk dat ik wel - heel decadent - voor het kampeerseizoen uit vast even midweekje of lang weekend weg ga - paar dagen Roompot, goedkoop pension (al vind ik dat wat onvrij) - zoeken naar een goedkope optie. En meestal geef ik in een jaar niet meer uit dan mijn vakantiegeld: als ik langer weg wil blijven, kook ik vaker zelf, als het slechter weer is, ga ik vaker naar een restaurant, en zo rommelen we de zomer door.

9. Ik heb in januari al een landelijk huisje geboekt in de Lot in Frankrijk.
    Na twee jaar thuis te zijn gebleven hebben we er heel veel zin in om weer eens naar Frankrijk te gaan!
    Niet meer op een camping of vakantiepark maar volop privacy in een vrijstaand huisje met opzet zwembad, heerlijk!

10. Vermoedelijk gaan we dit jaar niet op vakantie omdat we geld in het opknappen van ons huis willen investeren. Vriendlief zou toch graag even weg willen, dus misschien dat we dan nog 5 dagen bij de boer of zo gaan overnachten. Het zal in ieder geval niet buiten Nederland zijn.

Vorig jaar reden wij met de auto naar Berlijn. We hadden via wimdu.com een appartementje met 2 slaapkamertjes gehuurd voor een week. We deden alles met de metro of wandelend. We kookten zelf. Wat hebben we veel sfeer van de stad opgesnoven op deze manier.
    Het jaar daarvoor zaten we in een hotel in Spanje. We hadden een zwaar jaar achter de rug met een peuter en een baby en wilde gewoon lekker luxe. Uiteindelijk was het toch niet zo luxe want ja, je hebt gewoon rekening te houden met je kids. Bovendien was het ook ontzettend warm. En duuuuuuur. Dus dat hoeft niet meer.

Als de kinderen ouder zijn willen we heel graag een keer met een camper door Europa trekken!

• Dat Wimdu.nl vind ik echt een vondst! Dan ben je ook niet zo'n toerist, omdat je ergens logeert waar de 'gewone' mensen wonen. En het is budgetvriendelijk.

Met een camper door Europa trekken vind ik ook leuk klinken.

11. Wij gaan naar Canada! Heb er zo'n zin in. En ja, het is een duur land om naar toe te gaan maar het is zoooo mooi. En nu kan het nog: we hebben alleen een kleine hypotheek en geen kinderen, geen auto of dure hobby. We nemen dan wel weer ons tentje mee, want kamperen is natuurlijk goedkoper en ook leuker! Lekker in een natuurpark een vuurtje stoken en daar je eten op klaar maken.
    En het is wat mensen hierboven zeggen: vooral de uitstapjes maken het duur. Dus kiezen we alleen de uitstapjes die we echt willen doen (zoal orka's spotten) en laten we andere dingen voor wat het is. Gewoon rondrijden, wandelingen maken, af en toe een museum, en genieten van de omgeving.