Op vakantie gaan kost veel geld

Ik ben geen vakantieganger. Als kind ging ik gebukt onder heimwee, en als volwassene blijf ik gewoon het liefst thuis. Maar je krijgt kinderen, en die willen op vakantie, en dus zijn we in de vijftien jaar dat ik moeder ben, toch maar liefst drie keer op vakantie gegaan.

Stacaravan via Marktplaats

Alledrie de keren huurden we een stacaravan via Marktplaats. Dat waren alledrie positieve ervaringen: twee keer bezochten we camping De Bongerd in Tuitjenhorn, en één keer de Sprookjescamping in Hardenberg. Maar wat me vooral is bijgebleven van die drie vakanties, is hoe lang we de ‘aftershocks’ nog voelden in onze portemonnee.

Driekwart vakanties pakt duurder uit dan verwacht

En blijkbaar zijn we niet de enige, want uit onderzoek van Wijzer in Geldzaken uitgevoerd door TNS NIPO blijkt dat ruim 80% van de gezinnen pas achteraf weet hoeveel hun vakantie heeft gekost! En daarbij maakt het niet uit of ze van te voren een budget opstelden.

Een buurvrouw met twee kinderen formuleerde het als volgt: ‘Je pakt toch wat gemakkelijk een terrasje als je op vakantie bent, en dat kost zo 20 euro!’

Vakanties slecht voor consuminderen?

Ik vraag me af: past ‘op vakantie gaan’ in een consuminderlevensstijl? Hoe je het ook wendt of keert, het lijkt me per definitie duurder dan gewoon thuisblijven.

Het Nibud biedt een Checklist aan om de kosten in de hand te houden.

Hoeveel kost ‘op vakantie gaan’ jou gemiddeld per jaar?
En maak je een vakantiebudget? Hoeveel is dat?

Ga jij op vakantie?
Nee, want geen zin.
Nee, want geen geld.
Ja!
Weet niet.

Free polls from Pollhost.com

21 Responses to Op vakantie gaan kost veel geld

1. Wij zijn afgelopen jaar voor het eerst sinds tijden geweest. Dat was een dure vakantie. We hebben wel goedkope hotels uitgezocht om in te verblijven en daar geen eisen aan gesteld, behalve de beschikbaarheid van internet. De kosten zaten vooral in de vliegreis, het reizen (we hebben een auto gehuurd en veel gereden) en het shoppen. We hadden hiervoor geld op een aparte rekening gezet en ervoor gezorgd dat dat bijna op was. Dat had op zich niet gehoeven, maar het is wel heel lekker om na een hele lange tijd van zuinig aan doen even nergens rekening mee te houden. Het was wel geld dat we vooraf hadden gespaard, dus je hebt er daarna niet nog maanden last van.

2. Al een aantal jaren nu huren wij een huisje aan zee (in eigen land) – daarvoor zijn we toch ongeveer 1000 euro kwijt voor die 12 dagen – en dan spaar ik het hele jaar door met munten in een spaarpot voor het vakantiebudget van 500 euro – we geven niet méér uit, want meer is er niet – alle maaltijden en eventuele uitstapjes moeten daarvan betaald worden – terrasjes zitten er niet in, maar af en toe en ijsje moet kunnen 😉 en ja, het is wel ‘bevrijdend’ om eens weg te zijn van huis …

3. We hebben een aantal jaren van heel dure vakanties genoten. Rijreizen per boot. Maar dat hebben we altijd gewild toen manlief in de VUT kwam. Normaal huren we een caravan/chalet op een SVR camping. Koken doe ik graag en net als thuis eenvoudig en goedkoop. Eén keer gaan we buiten de deur eten. We zijn dus de huur, de benzine en een keer uit eten gaan duurder uit. Toen de kinderen klein waren gingen we kamperen. Dagjes uit is walgelijk duur als je alleen al de toegangsprijzen ziet.
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

4. De laatste jaren kamperen wij elk jaar 2 1/2 week in eigen land. Meestal ergens in de Achterhoek. Wij zetten 1200 euro voor de vakantie weg. Zoeken een camping van rond de 400 euro totaal en hebben dan 800 euro voor boodschappen, uitjes, winkelen 😉 etc. We doen wat makkelijker boodschappen, bbq-en regelmatig, pakken een terrasje, gaan een keer uit eten of op stap. En tijdens de vakantie koop ik dan in de uitverkoop ook vaak kleding voor het volgende seizoen.

Dit jaar blijven wij sinds jaren weer een keer thuis. Wij moeten namelijke wat klussen in en om het huis doen. Wel gaan we regelmatig een uitstapje maken met onze zoon en willen we een keer uit eten etc. Voor aankomende zomer hebben wij 750 euro voor 3 weken gereserveerd.

Groetjes Isabelle

5. Ik kom er op terug als we terug zijn. Ik heb wel een richtbedrag genomen. De reis is betaald. Maar we hebben wel eens een tijd rood gestaan door de vakantie in het verleden. Ik hoop dat dit jaar wel te voorkomen. Maar Noorwegen is een duur land. Gelukkig zijn daar nauwelijks terrasjes te vinden en nemen we de boodschappen voor de eerste paar dagen mee.
    Maar de jaren dat we in Oostenrijk waren zaten we om de dag de hele middag op het terras van de speeltuin. Maar dat is daar veel goedkoper dan hier! En voor ons hoort dat erbij! Al doen we dat minder als we minder te besteden hebben. Dat is simpel, natuurlijk.
    We hebben wel daardoor geleerd rekening te houden met de vakantie (geld reserveren dus).
    Maar Noorwegen wordt veel duurder dan Oostenrijk. Dat weet ik nu al.

6. wij gaan ieder jaar wel op vakantie, ik vind het er even helemaal uit zijn en een hele andere omgeving en vooral ook het camping leven zo heerlijk relaxed. Denk dan vaak dat je eigenlijk maar weinig nodig hebt om toch gewoon ( en goed) te kunnen leven.
    Kwa budget, want dat is je vraag, thuis moet je ook eten, dus het thuisbudget kwa dagelijks eten,(iets meer misschien want voor tripjes enz neem je toch snel wat extra mee) ehmm maar wij vinden lekker uit eten dan ook wel eens leuk, dus dat komt er dan ook nog bij….(toen ik alleen als single moeder met mijn 2 kindjes op vakantie ging deed ik de ene dag koken de andere dag uit eten, gewoon omdat ik dan zo ook heerlijk vakantiegevoel en wat meer vrije tijd had).
    Ik ehm spaar er niet extra voor ofzo, vond/vind het wel meevallen dus.Ben heus wel meer kwijt dan als ik thuis was gebleven, maar dus niet enorm meer.
    (en de wat duurdere vakanties, zoals ons geweldig vlotvaaravontuur in zweden, die ehm werden deels van te voren al betaald dus dan “voel” je het ook niet zo )

7. Ik ben ook geen vakantieganger. Veel last van heimwee. Toen de kinderen klein waren gingen wij wel op vakantie. In eigen land. Toen zij ouder waren een paar keer naar Zuid Frankrijk.

Nu blijven wij thuis. Heerlijk!! Ik vind vakantie erg duur.

In 2008 zijn wij naar Portugal geweest. In een appartement. Wij waren 1700 euro kwijt en het enige wat wij gedaan hebben is binnenzitten. Het was erg slecht weer. Ik heb dan altijd een kater als ik weer thuiskom.

Maar ik weet ook dat het voor iedereeen anders is.

Liefs Frederique

8. “Op vakantie gaan kost veel geld” tja, je bent altijd wat duurder uit ja, als dat je gewoon thuis blijft en je normale uitgeefpatroon handhaaft. Maar veel geld…dat is iets wat je volgens mij goed zelf in de hand kan houden (alhoewel je in de vakanties -in ieder geval ik- vaker last hebt van door een zonnig roze gekleurde bril kijken).

In ieder geval gaan wij dit jaar niet op vakantie, omdat we er geen geld voor (over)hebben en dan nog moeten we goed opletten dat we niet te enthousiast geld gaan uitgeven aan leuke uitjes/braderiën en andere feestelijkheden. We hebben een potje met uitgeefvakantiegeld en daar moeten we het maar mee doen.

9. Mijn vader woont in Oostenrijk, en mijn moeder heeft een woning in Duitsland. Dus onze vakanties kosten relatief weinig (gelukkig) Maar heb je dat niet, ben je altijd een smak geld kwijt….

10. Vakantie is gewoon duur. Wij hebben dit jaar een reis van 2 weken geboekt naar Macedonië. De kosten vielen mee. €995,00 (jaja nog nét geen 1000 haha) Er zit logies en ontbijt bij in.
    We nemen natuurlijk vakantiegeld mee. Dat is van te voren gespaard. Een hapje, een drankje, het kost je allemaal geld.
    We zijn vorig jaar niet geweest. Ik ga liever eens in de paar jaar er goed tussenuit dan met veel gekriebel en geïmproviseer ergens bivakeren. Dat is heel persoonlijk natuurlijk. Een ander geniet er misschien juist van dat het zo weinig mogelijk heeft gekost en tóch even weg te zijn geweest. Daar heb ik ook respect voor.
    Ik zet iedere maand een bedrag op een rekening voor de vakantie.

11. jazeker gaan wij op vakantie en ik vind het geld dubbel en dwars waard. Wij huren altijd een huisje in het buitenland. Wel houden we meer dan vroeger rekening met de kosten ivm minder inkomen. Maar ik maak vooraf een budget op basis van wat er aan vakantiegeld binnenkomt en daar moeten we het mee doen. Dus ik zoek huisjes die daar binnen vallen en budgetteer alles, dus de benzine, uitjes, hotel onderweg, eten. Vorig jaar bleven we er ruim onder, en ik hoop dit jaar weer zo goed uit te komen! Totaal komen we rond de 2400 uit, voor 2 weken. Alleen aan de huisjes zijn we al 1200 kwijt.
    Het lijkt misschien veel maar wij doen vrijwel nooit aan uitjes, file, pretpark of uit eten gaan door mijn aandoening ben ik aan huis gebonden. En 1 keer per jaar gaan we los, zit ik een andere omgeving en gaan man en kind allemaal leuke uitjes maken. En dat is me wel wat waard. En de verandering van omgeving, en het buitenland daar teren we weer een heel jaar op.
    Kamperen is met ME/CVS helaas geen optie meer (deden we voorheen met veel plezier) en een huisje op een drukker en goedkoper bungalowpark ook niet. Dus doen we het zo. Voorheen gingen we naar Italie maar daar redden we het niet voor dit budget dus vorig jaar gingen we naar Frankrijk en dat ging prima!

12. Ik vind op vakantie gaan heel belangrijk, gewoon even er tussenuit en weg van de stress.

Voor mij is het dus belangrijk dat ik ergens kan ontspannen en daar heb ik het geld voor over. Ik bezuinig liever op andere dingen dan dat ik mijn vakantie moet opgeven. Maar ik hoef niet naar dure plekken of ver weg, een boerencamping met een geleende caravan of een huisje in de Ardennen vind ik heerlijk.

13. Ik ben helemaal gelukkig met mijn beslissing (vorig jaar genomen) om deze zomer thuis te blijven in de vakantie ! Deze beslissing brengt nu al rust merk ik. En Nicole, ik moet zeggen dat jij me hierbij hebt geinspireerd, dus nogmaas dank daarvoor !

Groetjes Margreet

14. Wij gaan hoe dan ook weg, al is het maar om even geen buren aan te hoeven horen. Een beetje rust en ontspanning is ook wat waard. Maar ik zeg eerlijk dat ik ook thuis zou blijven als ik een huis met een groot stuk land had in the middle of nowhere.

15. Wij gaan op de fiets langs stekjes van staatsbosbeheer. Fietsen is gratis. Overnachten is 20 euro per nacht voor het hele gezin. Er zijn daar geen terrasjes in de buurt ;). We gaan naar de supermarkt voor boodschappen of proberen een lokale boer te vinden.
    We plannen niet van te voren wanneer en hoelang we gaan. We hebben daarom altijd mooi weer :).

16. Wij gaan dit jaar voor de tweede keer niet op vakantie, gewoon omdat we geen zin hebben en de kids dit jaar in de zomer moeten werken.. tussen de bedrijven door gaan we wel dagjes weg en ik kan dan niet zeggen of dat nu echt goedkoper is dan op vakantie gaan.. dagjes weg kosten vaak behoorlijk wat €€€€

17. vakantie is inderdaad duur, en ik persoonlijk hoef niet op vakantie om te ontstressen, dat kan ik thuis net zo goed, maar als ik op reis ga is het om wat te zien van de wereld. het reizen gaat mij om de ervaring, en soms valt dat duurder uit, maar meestal kunnen we ons aan ons budget houden. de verleiding is inderdaad heel groot om allerlei leuks te kopen, voortdurend terrasjes te doen, ijsjes te kopen, en zeker met kinderen, maar we kunnen dat toch wel binnen de perken houden.
    vaak vind ik vakantie in eigen land niet echt goedkoper dan in het buitenland, ja benzine kost natuurlijk meer, maar wat je verbruikt…
    mijn kinderen Rome en Firenze kunnen laten zien, is me echter ook wat waard. dan laten we iets anders maar even achterwege.

18. Ik vind het heel leuk om op vakantie te gaan. Deze zomer ben ik voor het eerst buiten Europa geweest. Ik wilde al bijna 15 jaar een keer naar Cuba en nu ben ik een weekje geweest. Het was gruwelijk duur,maar het geld waard. Over een paar weken ga ik nog een weekje in een bungalow op een camping in Nederland samen met de kinderen. In verhouding vind ik dat nog duurder en ik zit er aan te denken om het aankomende jaar aan huizenruil te gaan doen. Dat kost alleen de jaarlidmaatschap van 90 euro.

19. Ik loop al een poosje met een plan wat volgens mij een stuk voordeliger moet zijn…Vakantiewoningruil! Ik ken een paar mensen die dat regelmatig naar volle tevredenheid doen.

Als ik de prijzen van de huur van een vakantiehuis hierboven zie (en ook die van mijn zus hoorde, 1200 euro voor een week, dan is dat al gauw verdiend! Het is even een organisatie (huis ruimen!), alle bezwaren bij anderen wegwuiven..(een ander in je huis???. Ja, ik zit toch ook in het huis van die ander?) maar dan ligt volgens mij de wereld aan mijn voeten. Alleen nog tickets kopen. 🙂 Of binnensland voor als je niet ver wilt gaan..

Maar ik lees dat idee hierboven nog niet terug? Meer mensen bang om te ruilen?